VANLIGA FRÃ…GOR & SVAR

Leverans & order
1
Hur levererar ni era varor?

Vi skickar varorna med PostNord eller DHL. Leveranstiden är ca 1 till 3 arbetsdagar.

 

2
Finns varan i lager?

Vår ambition är att alltid ha alla varor på lager för omgående leverans, vid slutförsäljning informerar vi inom en arbetsdag. 

3
Jag vill avbeställa ordern som jag precis lade, hur gör jag?

För att avbeställa en order som du precis lagt kan du ringa vår kundtjänst på 016 14 26 00 före kl 14.00 därefter mailar du till info@matsilver.se och avbokar.

Dn avbeställning gjord efter kl  16.00 hanteras nästa vardag.  

4
Jag ångrar mitt köp, kan jag returnera min vara?

Du har 30 dagars ångerrätt. Fyll i vårt webformulär  HÄR. Vi återkommer med instruktioner för returen.

5
Kan jag byta min vara till en annan?

Vi erbjuder 6 månaders bytesrätt. Vid byte står kunden för transportrisken och kostnaden. Kontakta oss först via info@matsilver.se och meddela vad du vill byta.

Vid byte ska produkten ligga oanvänd i den originalförpackning den levererats i. Ange alltid namn och adress vid byte och ordernummer.

6
Hur lång är leveranstiden på produkter?

Vi beställning före klockan 11.00 på vardagar brukar oftast ordern skickas samma dag och dina varor levereras inom cirka tre arbetsdagar

Vid slutförsäljning och längre leveranstid informeras du via mail inom en arbetsdag.

Där leveranstiden är längre så anges det under produktinformationen. Det gäller t ex Dopskedar med gravyr eller beställningsvaror.

7
Jag vill lägga till en produkt på min beställning som redan är genomförd, kan jag göra det?

Det går tyvärr inte att lägga till varor i en lagd beställning, men det går bra att göra en beställning till och komplettera, det kostar inget extra. En extra Fraktkostnad kan tillkomma p g a automatiken i webshopen men den tar självklart bort.

8
Levererar ni till utlandet?

Ja, det går att beställa från utlandet i vår webshop. eller att beställa från Sverige och uppge en utländsk leveransadress.

9
Jag vill reklamera en vara, hur går jag tillväga?

Om varan är felaktig eller felexpedierad skall detta anmälas till oss snarast på mail till info@matsilver.se

Du hittar mer information kring reklamtion och hur du går väga HÄR:

10
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Outlösta paket debiteras med en avgift på 350 kr. Avgiften ska täcka för frakten till dig och frakten tillbaka till oss, samt kostnader som Klarna debiterar oss för kreditering och återbetalning till dig.

11
Hur handlar jag som företag på webbshopen?

Ring 016-14 26 00 eller maila info@matsilver.se . Vi har många företagskunder men webshoppen tillåter endast privatpersoner.

12
Min beställning är försenad, vad gäller då?

Kontakta oss så söker vi försändelsen. Ibland missar utlämningsstället att avisera om att paketet kommit fram och är klart för uthämtning.

Vid försening har kund rätt att häva köpet utan kostnad. 

Faktura & betalning
1
Jag hann inte betala i tid, vad händer nu?

Klarna skickar ut en påminnelse.

2
Jag har inte fått någon faktura?

Våra försändelser innehåller en följesedel.

Fakturan mailas automatiskt till dig från Klarna så kolla skräppostfiltret ifall fakturan fastnat där eller kontakta Klarna.

3
Jag har fått en påminnelse på min faktura trots att jag betalat? 

Vi kan tyvärr inte hjälpa dig om du har fått en påminnelse om att fakturan inte är betald. Ditt köp hanteras av Klarna och du behöver själv kontakta Klarna för att reda ut vad som kan ha hänt.

4
Jag har skickat tillbaka en vara, kan jag skjuta fram förfallodatumet på min faktura?

Du kan kontakta Klarna så kan dom flytta fram förfallodagen.  Vi krediterar varorna så snart de har anlänt till vårt lager.

Produkter & sortiment
1
Vad är det för skillnad mellan Juveel och Gense /  Mema-Gabs produkter

Det är knappt mätbara skillnader mellan Varumärkena Juveel och Gense/Mema GABs lika modeller. Längd, vikt och kvalitét är i princip lika. Vid dukning syns ingen skillnad. Båda varumärkena tillverkas i samma maskiner och av samma duktiga silversmeder. Genses tillverkning i Eskilstuna lades ned cirka 2018.

Våra priser är lägre för att vi köper stora mängder direkt från fabriken och kan leverera till våra kunder utan fördyrande mellanhänder. Vår organisation är effektiv och vårt mål är att alltid ha marknadens bästa priser.

2
Har era bestick lägre vikt eller lägre silverhalt för att få ner priset

Våra originalbestick är inte lättare än motsvarande bestickmodeller som säljs i Sverige. Du kan se vikten i gram på produktsidan för varje bestick från Juveel.

På 80-90-talet förekom lättare varianter av vanliga besticksmodeller . Dessa lätta bestick försvann från marknaden i mitten av 90 talet och har för övrig aldrig sålts av oss.

Observera att vikten är totalvikt, det innebär att vikten på skedar och gafflar avser vikten i 830 silver, men i vikten på knivar och serveringsdelar ingår även vikten av rostfria blad eller slevar samt fyllning i knivars och serveringsdelars skaft.

Silverhalten är 830 tusendelar vilket är den silverhalt som är vanligast för matsilver globalt..

Kvalitén på silverlegeringen är högsta möjliga och levereras av den norska leverantören av ädelmetaller K A Rassmussen.

3
Hur kan jag få veta mer om jag har frågor om en produkt?

Maila till oss på info@matsilver.se

Du kan bifoga en bild om det gäller någon specifik produkt som vi inte har i vårt sortimentet.

4
Varan är slut i lager på webbshopen, när kommer den in igen?

Skicka din fråga till vår mail info@matsilver.se så svarar vi så fort som möjligt, oftast inom en arbetsdag.

5
Jag hittar inte svar på min fråga, hur kontaktar jag er?

Du når oss säkrast via e-post info@matsilver.se.

Vi har telefontid vardagar kl 10.00- 15.00. Tel : 016-14 26 00. Det kan vara upptaget då vi endast har en telefonlinje in, återkom eller maila så kontaktar vi dig snarast.