Allmänna köpvillkor
1. ALLMÄNT
Dessa allmänna köpvillkor ("Allmänna villkor”) gäller mellan dig som kund och Sveto AB (nedan kallad Matsilver), org. nr 5567226534, när du köper en produkt från oss via vår hemsida.
- Sveto AB, Bollstanäsvägen 3, 192 78 Sollentuna
- Returadress: Box 7019, 19207 Sollentuna
- Organisationsnummer: 556722- 6534
- Mail: info@matsilver.se
Läs köpevillkoren noga innan du gör din beställning. Genom att göra en beställning hos oss eller acceptera leverans av en av våra produkter accepterar du dessa köpevillkor. För att genomföra ett köp på webbplatsen krävs det att du är över 18 år. Är du under 18 år krävs enligt Föräldrabalken målsmans medgivande.
När du handlar på webbplatsen godkänner du de aktuella villkoren. Detta innebär att du blir bunden av dessa villkor och som de var skrivna vid köptillfället.
2. PRODUKTER
2.1 Alla produkter som säljs på webbplatsen måste användas till det de är avsedda för i enlighet med de instruktioner, försiktighetsåtgärder och riktlinjer som de har. Det är ditt ansvar att se till att de produkter som du beställer inte innehåller något ämne eller ingrediens som du är allergisk mot.
2.2 Samtliga produkter som tillhandahålls via webbplatsen, inklusive eventuella prover, är endast avsedda för personligt bruk. Om inget annat anges förbehåller vi oss rätten att byta ut, upphöra med eller ändra alla produkter som vi erbjuder till försäljning eller som en del av en kollektion, utan föregående meddelande till dig som kund.
3. PRIS, BESTÄLLNING & BETALNING
3.1 Priserna på webbplatsen visas i svenska kronor (SEK), euro (EUR), amerikanska dollar (USD), australiensiska dollar (AUD), norska kronor (NOK), danska kronor (DKK), pund (GBP) beroende på varifrån du besöker. De priser och fraktkostnader som visas på webbplatsen inkluderar moms om du beställer inom EU. En fraktavgift kan tillkomma men redovisas då innan slutförande av beställning.
3.2 Vid beställning på webbplatsen, lägger du varan/varorna i kundkorgen. Sedan går du vidare till från kundkorgen till kassan genom att klicka på "Gå till kassan" . I kassan väljer du leveransadress, eventuell leveransmetod och till sist betalningssätt. Om du har fått en rabattkod som du vill använda, anger du även denna i rutan för rabattkod i kassan. För att ditt köp ska kunna slutföras, krävs att du har läst och godkänner dessa allmänna villkor samt vår integritetspolicy. Du som kund ansvarar för att samtliga uppgifter som har fyllts i av dig är korrekta. Innan du slutför köpet genom att klicka på "Betala nu", rekommenderar vi dig att kontrollera en extra gång att den angivna informationen stämmer. Efter genomförd beställning mottar du en automatiskt genererad orderbekräftelse via mejl.
3.3 Vi erbjuder dig som kund en trygg och säker betalningslösning för ditt köp via bankkort (VISA, Mastercard, American Express) eller direktbetalning, faktura och delbetalning via Klarna.
Vid kortbetalning dras köpesumman direkt när du lagt din beställning.
Vi använder oss av Shopify Payment som leverantör av betalningstjänster.
Shopify payment är PCI-kombatibel och därmed certifierad nivå 1 PCI DSS-kompatibel samt 3D Secure. 3D Secure innebär ett extra säkerhetslager för kredit- och betalkortstransaktioner online.
Med Klarna Betala senare, Klarna Betala nu och Klarna Dela upp kan du välja att betala ordern med följande alternativ: betala omedelbart, via faktura inom 30 dagar eller via avbetalningar med direktdebitering eller kreditkort.
Klarna Betala Senare är en faktureringsmetod för Shopify Payments. När du väljer Klarna Betala senare som betalningsmetod, accepterar du att betala för inköpet vid ett senare tillfälle.
Klarna Betala Nu låter dig betala med hjälp av dina internetbankuppgifter. Klarna Betala Nu ansluts till ditt bankkonto och pengarna debiteras omedelbart från ditt bankkonto.
När du väljer Klarna Betala nu omdirigeras du till Klarna hemsida för att betala för din order. Webbplatsen för Klarna uppmanar dig att registrera sig med dina inloggningsuppgifter om du använder detta betalningsalternativ för första gången eller att logga in på ditt konto och använda ditt länkade bankkonto för att betala för ordern.
Med Klarna Dela Upp kan du betala med finansiering. Du betalar det belopp som ska betalas i omgångar under 6 till 36 månader, med eller utan ränta. När du har valt Klarna Slice It omdirigeras du till Klarnas webbplats för att välja vilken avbetalning du vill använda för att betala för din order.
Besök Klarnas webbplats för mer information: https://www.klarna.com/se/villkor/
Lagersaldo, ändringar m.m.
3.4 Vi strävar efter att ständigt ha uppdaterad information om våra produkters tillgänglighet och priser.
Efter mottagen beställning och utskickad orderbekräftelse kan vi dock komma att kontakta dig för att meddela att vi inte kan acceptera din beställning av följande skäl:
a) Produkten finns inte i lager eller är inte längre tillgänglig, eller
b) Det har skett ett fel vid angivande av pris eller beskrivning av produkten på webbplatsen.
Om antingen (a) eller (b) ovan tillämpas kommer vi att meddela dig detta via e-post. Du får då möjligheten att acceptera de nya villkoren för din order (exempelvis förändrad leveranstid eller justerat pris). Alternativt kan du välja att annullera ordern och i sådant fall kommer vi inte att debitera dig för produkten. Om du (beroende på vald betalningsmetod) redan har betalat för produkten kommer vi att återbetala hela beloppet till dig så snart som möjligt, senast inom 7 dagar.
3.5 Vi gör vårt allra yttersta för att säkerställa att våra kunder får den bästa möjliga köpupplevelsen.
För att säkerställa en smidig och effektiv process behandlar vi beställningar så snabbt som möjligt.
När du har lagt din beställning på webbplatsen och mottagit vår orderbekräftelse via e-post, innebär detta att din beställning har börjat behandlas och att vi har påbörjat våra interna förberedelser för att kunna skicka dina produkter. Vi förstår att ibland kan det uppstå önskemål om att ändra eller modifiera en beställning. Vi försöker att uppfylla alla önskemål, men tyvärr kan vi inte alltid acceptera ändringar av beställningar efter att orderbekräftelsen har skickats ut till dig. Detta beror på att vårt system och processer är utformade för att ge snabba och exakta leveranser till våra kunder. Delar ur vårt sortiment som t ex produkter med gravyr tillverkas “on demand”, det innebär att produkten inte finns på lager utan färdigställs hos vår leverantör och har en längre leveranstid. Dessa produkter tillverkas specifikt för dig och din beställning. Vi ber dig därför att noggrant kontrollera din beställning och se till att all information är korrekt innan du slutför ditt köp. Vår orderadministration respektive vårt lager börjar sin arbetsdag med 2-3 timmars skillnad. När kontoret öppnar har lagret redan varit aktivt och packat ordrar i ett par timmar, därför kan det vara svårt att ändra en beställning om den redan ligger i botten på postsäcken. Om du har några frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta vår kundtjänst. Vi finns alltid tillgängliga för att hjälpa till och svara på dina frågor innan du bekräftar din beställning.
Rabatter och andra erbjudanden
3.6 Vi erbjuder ibland olika typer av kampanjer och rabattkoder på våra produkter samt erbjudande om att skicka med gåvor tillsammans med din beställning. Våra erbjudanden är endast giltiga under den angivna tidsperioden och så länge produkten finns i lager. Våra erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter, eller nyttjas tillsammans med presentkort, om det inte tydligt anges på webbplatsen. Notera att du, för att ta del av ett erbjudande, ibland måste ange en kod i kassan innan du genomför ditt köp. Rabatter och erbjudanden är tidsbegränsade Du kan inte nyttja en rabatt eller erbjudande retroaktivt, d v s begära rabatt på ett köp som gjordes innan rabattperioden har börjat.
3.7 Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de specifika villkoren för det erbjudande som du nyttjade i samband med ditt köp. Detta kan leda till att du antingen måste returnera eventuell gåva eller inte längre kan få en viss rabatt. Om du inte längre uppfyller villkoren för en given gåva på grund av en genomförd retur och inte returnerar gåvan, kommer vi att dra av dess värde från din återbetalning. Utöver ovanstående tillämpas samma villkor för erbjudanden som för ordinarie köp enligt dessa allmänna villkor.
4. LEVERANS
4.1 De leveransmetoder som finns tillgängliga för dig beror på vilken leveransadress som anges.
4.2 Leveranskostnad kan tillkomma, vilken presenteras innan beställningen genomförs i kassan.
4.3 Nedan finner du kort information om våra fraktalternativ inom Sverige.
Sverige
PostNord och DHL spårbart
Leverans inom 2-4 arbetsdagar till din hemadress.
När beställningen levererats till ditt utlämningsställe får du en avisering till det telefonnummer eller mailadress du angett i kassan. Påminnelse sker via mail eller sms.
Vid upphämtning skall du uppvisa försändelsens nummer och giltig legitimation. Försändelsen behöver hämtas inom10 dagar efter att den första aviseringen gjorts. Efter det skickas försändelsen tillbaka till vårt lager från utlämningsstället och du som kund debiteras även en kostnad för returfrakten. (Se punkt 4.5)
Det är alltid billigare för dig att hämta ut ett paket och sedan returnera det själv till oss istället för att låta paketet ligga kvar hos ombudet som ej uthämtat.
Internationell leverans: – EU och Europa och utanför Europa: Internationella beställningar levereras spårbart med FedEx, UPS eller DHL Express.
4.4 Vi ansvarar för din beställning fram till dess att du fysiskt har mottagit den. Om varan är skadad, eller om leveransen inte överensstämmer med informationen som står i din orderbekräftelse, ombeds du att meddela oss detta per mejl så snabbt som möjligt. Vi undersöker då situationen närmare och vid felaktig leverans kommer vi att skicka rätt produkt eller återbetala beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och/eller leveranskostnad för ny vara betalas av oss i detta fall.
4.5 Ej uthämtad vara. Om en leverans inte hämtas ut/tas emot av kunden så returneras försändelsen till oss automatiskt. Om kunden inte hämtar ut sin vara så tillkommer en avgift på 350 kr för fraktkostnad till kund, returfrakt till vårt lager, avgifter till betalningsplattform för återbetalning av köpet, hantering i lager och eventuellt andra kostnader i samband med en automatisk retur. Denna avgift dras i första hand från beloppet som återbetalas och, om detta ej är möjligt, faktureras beloppet.
5. ÅNGERRÄTT OCH RETUR
5.1 Vi erbjuder 30 dagars ångerrätt vid köp på hemsidan. Ångerrättsperioden börjar räknas från den dag du mottager din beställning eller, vid uppdelad leverans, den sista delen av din beställning.
5.2 Ångerrätten gäller ej specialbeställningar som t ex graverade varor för enkom för dig samt om du använt produkten.
5.3 Om du önskar ångra ditt köp och utnyttja din ångerrätt, vänligen kontakta oss skriftligt gärna via webformuläret eller till info@matsilver.se inom 30 dagar och meddela att du vill ångra ditt köp.
a) Du står för returkostnaden och ansvarar för varorna tills dess de ankommit oss.
b) När vi mottagit returen gör vi en avsyning av de returnerade varorna - om något är trasigt, repigt, eller på annat sätt nyttjat så kommer det påverka återbetalningen.
5.4 Vid en retur ansvarar kunden för varan fram till dess att vi tar emot den. Du har rätt att packa upp och titta på/undersöka varan med bibehållen ångerrätt. Varan ska hanteras varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Om produkten hanteras utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas är du ansvarig för produktens minskade värde vi förbehåller oss rätten att ej godkänna returen eller om möjligt vid återbetalningen göra avdrag för kostnaden för återställning av varans skick om möjligt. För att få återbetalat hela beloppet du betalat för den eller de produkter du returnerar ska de returneras i originalskick, och se ut som när du fick den/dem.
All skyddsplast ska sitta kvar och produkten ska returneras i sin box. Alla smycken måste returneras i sina originalförpackningar.
5.6 Återbetalningen görs via samma betalningsmetod som användes för att betala för köpet, om inget annat avtalats specifikt.
Återbetalning sker inom 7 dagar från det att vi har mottagit varan. Eventuell fraktkostnad för att skicka varan till dig återbetalas ej.
5.7 Vi erbjuder inte möjligheten att göra några byten av produkter. Om du önskar en annan produkt ombeds du att skicka tillbaka den beställda produkten och göra en ny beställning på den produkt du önskar istället.
6. REKLAMATION
När du genomför ett köp på matsilver.se har du rätt att reklamera en produkt inom tre (3) år efter att produkten mottagits om felet är ett fabrikationsfel om funnits vid avlämnandet.
Här läser du mer om hur du reklamerar din vara. Vid godkänd reklamation erbjuds du olika alternativ beroende på den specifika situationen: åtgärdande eller ersättning av varan, återbetalning av pengarna eller prisavdrag. För att en reklamation ska godkännas måste den vara berättigad och felet får inte ha uppstått på grund av felaktig användning eller annan typ yttre omständigheter. Reklamationen ska göras inom en "rimlig tid" efter att felet har upptäckts. Om reklamationen görs inom två månader efter felets upptäckt anses den alltid vara gjord inom rimlig tid.
Vid godkänd reklamation kan det vara nödvändigt att returnera den reklamerade varan. I sådana fall kommer vi att skicka en returetikett till dig för fri returfrakt till oss. Tillsammans med returetiketten kommer vi även att skicka dig ett returformulär som du ombeds skriva ut, fylla i och inkludera i returpaketet.
7. INTEGRITET OCH ANVÄNDNING AV KUNDINFORMATION
Vi värnar om din integritet och dina personuppgifter. För mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa vår fullständiga personuppgiftspolicy här.
8. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
Innehållet på webbplatsen ägs av matsilver.se. Informationen är skyddad genom marknadsföringsrättsliga och immaterialrättsliga lagar, vilket innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout etc. inte får kopieras eller på annat sätt användas utan skriftligt godkännande från matsilver.se
Utskrift eller annan kopiering av materialet är tillåtet för eget, privat, icke-kommersiellt bruk. Det är förbjudet att kopiera, spara eller på annat sätt reproducera, bearbeta, ändra, överföra, överlåta, på annat sätt utnyttja eller exploatera materialet eller delar därav utan på förhand givet skriftligt tillstånd av matsilver.se.
9. ÄNDRINGAR I VILLKOR
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses vara accepterade i samband med genomförd beställning. Eventuella ändringar tillämpas för alla beställningar som görs efter att ändringen har genomförts.
10. TVISTLÖSNING
Om en tvist skulle uppstå mellan dig och oss, och denna mot förmodan inte kan lösas, prövas den vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. Om du vill upprätta ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan du kontakta dem på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Vid eventuell tvist som prövas av ARN följer vi alltid nämndens rekommendationer.
11. FORCE MAJEURE
Matsilver.se är befriat från sanktioner för att inte uppfylla vissa åtaganden enligt detta avtal om det beror på en försvårande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, komplicerar eller försenar uppfyllandet. En försvårande omständighet ska inkludera, bland annat, officiellt agerande eller underlåtenhet att agera, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, större olycka eller annan typ av naturkatastrof. Force majeure inkluderar regeringsbeslut som negativt påverkar marknaden och produkterna, t.ex. begränsningar av indikationer, varningstexter, försäljningsförbud osv., onormal nedgång på marknaden och om företaget har utsatts för kriminell verksamhet som påverkar verksamheten.