Köpvillkor

KÖPVILLKOR PRISER

Våra priser på www.matsilver.se uppdateras löpande och ska alltid vara aktuella. Priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms. Vi reserverar oss för eventuell felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel, samt slutförsäljning på vårt lager.

FRAKT- OCH ORDERKOSTNADER

Order om 300 kr och över levereras fraktfritt. För postförskott tillkommer en postförskottsavgift på 100 kr.

LEVERANSER

Ordern skickas vanligen inom tre arbetsdagar vid beställning före kl 14. Alla varor finns normalt på lager. Efter slutförd order får du en orderbekräftelse via e-post. Där leveranstid är längre än tre arbetsdagar så anges det under ”produktinformationen” se exempelvis Utgångna modeller. Vid försening har du rätt att häva köpet utan kostnad. Vid slutförsäljning och längre leveranstid informerar vi dig via e-post inom 48 timmar. Leveranstid för beställningsvaror kan variera och bekräftas av oss.

OUTLÖSTA PAKET.

Försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till oss, debiteras en avgift om 350 kr för att täcka kostnader för transport tur och retur samt kreditering hos Klarna. I de fall då det tillkommer kostnader för returfrakten kommer även dessa att debiteras. Det är alltid billigare att hämta ut varan från utlämningsstället och sedan själv betala för returfrakten.

TRANSPORTSKADA

Om varan är skadad vid leverans skall det anmälas till Eskilstuna Matsilver samma dag som varan har hämtats ut, det är de villkor som Postnord anger. Kontakta oss via e-post info@matsilver.se. Det är viktigt att du gör en fullständig anmälan till oss av eventuella skador, ser du att ytterkartongen är skadad vid leveranstillfället så ska du anmäla detta direkt till utlämningsstället. Ytterkartongen ska skydda varorna från slag och nötning, så om ytterkartongen är skadad men innehållet oskadat så har ytterkartongen gjort sitt jobb och det finns ingen anledning till reklamation.

REKLAMATION

Om varan är felaktig eller felexpedierad skall detta skyndsamt anmälas till oss på via e-post info@matsilver.se . Vi kan då snabbt ta oss an ärendet och åtgärda felet. Reklamationstiden ska ej överstiga 2 månader. Vid eventuell tvist förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Vi ersätter för returfrakt vid godkänd reklamation.

ÅNGERRÄTT 14 DAGAR

Vi följer den svenska konsumentlagstiftningen och tillämpar Konsumentverkets riktlinjer. Därmed följer vi Konsumentköplagen, Köplagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du som konsument har rätten att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du har mottagit varan. För att utnyttja din ångerrätt så behöver du meddela oss om detta genom att e-posta info@matsilver.se Ange ditt ordernummer och skälet till att du vill returnera varan. Ditt meddelande ska skickas inom 14 dagar efter att du har mottagit varan. Vi återkommer då med en bekräftelse, instruktion för returen.

ÅNGERRÄTT - BESTÄLLNINGSVARA

En beställningsvara är en vara som vi inte lagerhåller p g a låg efterfrågan. Det innebär att varan returneras till leverantören om kunden ångrar köpet. För att täcka kostnaderna kring import och retur av varan, debiterar vi en returavgift motsvarande 20% av varans pris vid köptillfället, dock högst 400 kr. Returavgiften ska täcka för frakt från leverantör och tillbaka samt försäkring, och Klarnas krediteringskostnader. Ångerrätten gäller ej för produkter som anskaffats eller färdigställts just för dig, t.ex.vid gravyr på Dopsked.

RETUR OCH ÅTERBETALNINGSPOLICY

Vid en retur ska originalförpackning samt alla eventuella övriga handlingar och delar som medföljt produkten vara oskadade och bifogas, exempelvis varans etikett och skyddsplast. Varan får ej vara synligt använd, eller avtorkad med trasa eller motsvarande vilket repar den känsliga silverytan. Originalförpackningar, tillbehör, instruktionsmanualer, ev. certifikat, etiketter ska returneras tillsammans med produkten som måste ska ha skyddsplasten kvar. Uppfylls inte dessa kriterier anses produkten brukad och ofullständig och därmed inte möjlig att returnera som ett ångrat köp Skicka tillbaka varorna till oss utan dröjsmål och under alla omständigheter inom 60 dagar från det datum då du informerade oss om din önskan att ångra din beställning. Du som konsument ombesörjer returen och står för fraktkostnaden.. När vi registrerat returen görs en återbetalning eller eventuell justering på fakturan via Klarna.

 

BETALNING VIA KLARNA

Vi samarbetar med Klarna för att erbjuda dig ett enkelt sätt att betala. När du lagt din beställning skapas automatiskt ett underlag för en faktura som skickas till din e-postadress när varorna skickas från oss. Om du istället vill betala ditt köp på en gång, går det naturligtvis bra. Du kan ändra betalsätt efter du klickat på slutför köp. Du kan därefter välja att betala med kort, eller direktbetalning via din internetbank. Oavsett hur du väljer att betala så tillkommer inga avgifter. Vid betalning via faktura överlåts fordran till Klarna AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt svenska personnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokförings-registret i Sverige och är över 18 år. Det görs en mindre kreditupplysning men den visas inte i historiken för andra företag. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Order som registreras bedrägligt polisanmälas. Väljer du att betala med faktura får du möjlighet att dela upp din betalning genom att ändra betalsätt till Klarna konto, efter att du klickat på slutför köp. I detta fall skickar Klarna en faktura med brev till dig. Brevet med fakturan kommer under den senare delen av den månad du ska betala i. Klarnas övriga villkor hittar ni som länk i från vår kassa. Min faktura är borta: Har du inte kvar din faktura och behöver dess uppgifter, kan du logga in på Mitt Klarna: https://my.klarna.com. Där kan du hitta din faktura med OCR-nummer och det som krävs för att genomföra betalningen. Du kan även flytta fram förfallodagen (10 dagar) och se din köphistorik. Denna funktion fungerar endast för privatpersoner. Du kan inte logga in som företag med organisationsnummer. Kontakta Klarnas kundtjänst på telefonnummer: 08-120 120 10 om du har frågor om betalningsvillkor eller annat som rör din faktura.

POSTFÖRSKOTT ELLER FÖRSKOTTSBETALNING.

Levererans kan ske mot postförskott eller förskottsbetalning. Du beställer via e-post info@matsilver.se Vi återkommer till dig med en orderbekräftelse där du ser information om totalkostnaden för din order. Postförskottsavgift 100 kr tillkommer enligt postnords taxa. Vi förbehåller oss rätten till kreditprövning.

GDPR POLICY

Eskilstuna Matsilver lagrar personuppgifter som består av namn, adress och eventuellt telefonnummer. Anledning till detta är att kunna upprätta fakturor (enligt Bokföringslagen), leverera beställningar samt kunna informera via mail om så önskas. Personuppgifterna överförs från EMAB till Postnord via pacsoftonline. Kundregistret lagras dels på egen server men även i Evalent AB:s webb-shop. Kunduppgifter kommer att lagras maximalt 8 år efter sista beställning. Kunduppgifterna kommer att rensas en gång om året på inaktiva uppgifter. Vill du få reda på, ändra eller radera uppgifter som vi har så kontakta oss på info@matsilver.se alternativt på 016 142600. I fall ni har synpunkter som ni inte har fått gehör för från oss så kan ni vända er till Dataskyddsinspektion tel 08-657 61 00 alternativt datainspektionen@datainspektionen.se.